Ekonomija i društvo

Autor ovog bloga živi i radi u Novom Sadu.
Kako posle 20 godina u IT industriji gleda na ekonomske prilike i na društvo.
Kakva su mu očekivanja, na koje probleme nailazi i kako uopšte vidi svet oko sebe...

IT industrija i kriza

present | 16 Februar, 2009 10:41

 

Da li treba otpustiti gazde?

IT industrija u Srbiji smatra se jednim od motora razvoja i predstavlja vrh tehnološkog napretka. Zapošljava izrazito mlade ljude, u većoj meri stručnjake, pune poleta, entuzijazma i vere u bolju budućnost. Mladi, zaposleni u IT industriji ostaju u Srbiji i očekuju da će kod kuće moći da zadovolje svoje rastuće potrebe za kvalitetom života u svakom smislu.

Izuzimajući predstavništva stranih IT kompanija i šačicu domaćih IT giganata ogoman broj zaposlenih u ovom sektoru radi u malim i srednjim preduzećima.

Već godinama ona se bore da pronadju svoje mesto u lancu u ovom biznisu. U vreme prosperiteta, IT industrija u Srbiji rasla je znatno brže od prosečnog rasta privrede, ukrupnjavala se i sticala kapital.

Već u proleće 2008. godine počeli su prvi znaci krize koji su u početku pripisivani nestabilnoj političkoj situaciji, nelojalnoj konkurenciji i slično. Pokazalo se da ove znake niko nije ozbiljno shvatio.

S jeseni "veliki" su počeli da shvataju: zalihe se gomilaju, robu nema ko da kupi. Ako je i kupi, nema da plati. Gomilaju se dugovi, raste nelikvidnost i IT industrija počinje da liči na mnoge druge grane privrede u Srbiji. Hoće li i nas zahvatiti isti virus?

Šta je rešenje? Kako kaže čuvena rečenica, još iz doba samoupravljanja (seća li se ko?) "Koristićemo unutrašnje rezerve". U doba prosperiteta svi su koristili kredite da poboljšaju svoje poslovanje. Kredite sada treba vraćati, a novih skoro da i nema. I da ima, čemu? Za kupovinu robe koja nema kupca?

Unutrašnje rezerve u principu znače poboljšanje efikasnosti poslovanja, a kod nas, na žalost znače da manje ljudi treba da radi isti posao. Marže u IT industriji su male i jedini način uštede je smanjenje troškova ZAPOSLENIH. Manje plate svima ili manji broj radnika.

...Ili da svi damo malo više od sebe, bolje iskoristimo vreme koje provodimo na poslu i tako barem održimo dostignuti nivo prihoda, pa na kraju i zarada.
Možda su krivi oni koji vode ova preduzeća?

Ako ste i do sada svi davali sve od sebe, nemate prostora za poboljšanje efikasnosti svoga rada, onda ništa.

Kako kaže jedan naš kolega: "Ako ne budemo imali veće plate, otpustićemo gazde!"

 

Komentari

Re: IT industrija i kriza

dmc | 16/02/2009, 10:54

Kao jedan od ljudi "zaposljenih" u IT industriji smatram da su vec sadaasnje plate smesne u odnosu na iste poslove u "razvijenim zemljama" ... Posle svih ovih godina pitam se da li je ekonomski isplativo biti u IT industriji s obzirom na ulozeni trud, prvo oko ucenja, zatim i konstantnog napora koji moras da ulozis da bi opstao na istom mestu, dok opet gledas druge oblasti gde ljudi 10 i vise godina ne pipaju nista a opt bolje prolaze... situacija je takva i bez krize.. samo mi je ipak cudno da kriza udari ovaj sekstor s obzirom da je ipak sve to kod nas u razvoju i sirenju, ili ja imam pogresan utisak..

Re: IT industrija i kriza

Jasna | 16/02/2009, 11:35

Kritike na račun IT industrije u Srbiji su zaista česte, naročito od strane korisnika tj kupaca koji svakodnevno prepoznaju da im je veoma potrebna u svim segmentima života a naročito rada, i uglavnom se svode na - skupo.

Iz ličnog iskustva mogu reći da su marže zaista male i da je konkurencija velika, što bi trebalo da nam svima omogući suprotne efekte - niže cene IT opreme, ali očigledno nije tako. Možda zbog još uvek male kupovne moći... :(

Zanimljiv post zaista (iz onog drugog ugla) jer medalja ima uvek dve strane.

Oformiti dobar tim koji realno može sagledavati svaku situaciju i postaviti se prema njoj je vrlo teško. I iz ugla poslodavca i iz ugla zaposlenog a da svi budu zadovoljni.

Teško je objasniti kako i zašto moramo raditi više i bolje a plate ostaju iste. Kako ih motivisati? Na žalost puno je onih koji na sve gledaju kratkoročno.

@dmc
o ovome sam i sama razmišljala. Odnos uloženog višegodišnjeg rada, edukacije... u IT oblastima u odnosu na neke druge je ponekada vrlo obeshrabrujući, na žalost, ali opet posle toliko uloženog na koji način i kako raditi nešto drugo. Da li vredi?

Re: IT industrija i kriza

dmc | 16/02/2009, 11:43

@jasna: Sada naravno nema nazad, hteli ili ne, ja stvarno ne znam nista drugo da radim, ili bar ne toliko dobro, no u IT industriji sam sto sam pratio srce, i uvek sam za to da se ljudi bave onim sto vole nego onim sto je bolje placeno, ma sta pricali. Ja kompjutere volim od kako znam za sebe, i pored toga sto sam uz pomoc njih zaradio verovatno svaki dinar do sada, zahvalan sam uz pomoc njih uspeo da zavirim u mnogo razlicitih oblasti i pomogli mi u mnogim situacijama, da ne pricam da su me u maloj sredini gde zivim uspeli drzati dalje od negativnih stvari, a uz pomoc racdunara sam godinama ispoljavao i svoju kreativnu stranu,tako da je moj odgovor - da vredelo je :)

Re: IT industrija i kriza

present | 16/02/2009, 11:53

Moja generacija, mi smo počeli sa računarima pre 25 godina, je ovo radila iz ljubavi. Pare su došle "same". Danas je ovo industrija i većina je tu samo zbog para. U doba krize mnogi će napustiti brod, ako imaju gde. Mi entuzijasti ostajemo.

Re: IT industrija i kriza

Jasna | 16/02/2009, 12:06

Ipak ima nade :)
I pored krize znaci optimizma su očigledni.
Bilo bi dobro kada bi sve ovo mogli "implementirati" ;) i mlađim generacijama. Kako njih pokrenuti obzirom da je entuzijazam kao motiv (a ne novac) u njihovom slučaju redak...?

ko je gazda?

stasa021 | 16/02/2009, 14:04

Da li samo vlasnik koji je imenovao direktora da se time bavi, a on ubira plodove?;ili je to višestruka funkcija jednog čoveka? Zavisi od mnogih faktora, rekla bih. Pre svega, od same ličnosti pojedinca, zatim od veličine preduzeća na čijem je čelu, kao i okruženja u kome se kreće i obavlja svoju delatnost. Ukoliko je reč o ovom drugom profilu, vremenom sigurno dolazi do zasićenja i želje za odmorom u smislu "izleta" u nešto novo, nepoznato. Funkcija savetnika za takvog "gazdu" (nikad nisam bila ljubitelj ove reči) je idealno mesto u njegovoj kompaniji. Samo još da pronadje odgovarajući kadar, što je danas prilično teško. Složila bih se sa Jasnom - malo je novih, mladih generacija koje poslu pristupaju pre svega znanja radi, u većini slučajeva osnovni motiv je novac. Možda im nije za zameriti...

Neka idu svi....

Sasa Grbic | 16/02/2009, 20:07

Ovde jos jadan od entuzijasta koji si ovim poslom bavi 20-ak godina. IT biznis je u poslednjih 10 godina demistifikovan (na žalost nas koji smo bili veoma popularni kao "čarobnjaci koji rade sa kompjuterima") i to na najgori mogući način. Nisu se pojavili oni koji više vole ovaj posao ili bolje znaju od nas, nego oni koji rasprodaju sve za male pare i trguju tehnologijom kao paradajzom i krastavcima ("sve dam samo da prodam") pri tome nudeći samo ogoljenu opremu, bez dodate vrednosti , na kojoj smo svi mi godinama insistirali i ako hoćete zarađivali.
Sada ti gurui prodaje računara (čitaj:svaka šuša) počinju da se češu po glavi i da napuštaju posao, otvaraju kafane i pečenjare..... Ma samo neka idu, mi ćemo nastaviti da radimo ono što najbolje znamo i u čega ulažemo sebe godinama......

Pobeći tamo gde nema krize..???

Miljan... | 24/02/2009, 13:17

...Naravno, kao i sve druge privredne grane, i IT sektor se inficirao krizom. Zašto? Odgovor je jednostavan...lančana reakcija! Ako se ubodete u mali prst na ruci i otrujete se, bežanjem u nožni palac nećete naći utočište jer krv struji kroz ceo vaš organizam. i IT je deo globalnog organizma i kao takav morao je da podlegne krizi. Dakle ne vredi napuštati brod jer u moru ima puno ajkula a i mnogi ne znaju da plivaju. Čak i da uspete da otplivate do pustog ostrva umrećete od gladi, poješće vas domorodci ili ćete vi pojesti otrovnu ribicu. Ne vredi amputirati ruku jer druga neće izrasti. Preostaje nam jedino da koristimo antibiotike i pridržavamo se terapije i kriza će proći. Što je dijagnoza tačnija terapija je delotvornija i posledice po organizam su manje. Ko zna, možda je ova kriza i dobra. Najjači će opstati! Što nas ne ubije može samo da nas ojača. A i svi oni koji ne kupuju sada moraće da nadoknade period apstinencije. Pitanje je kako preživeti i kako izdržati ovaj krizni period koji ne može dugo da traje.
I ja sam u IT-u iz ljubavi i otići ću iz tog sektora samo u krajnjoj nuždi. Radije ću da radim ono što volim za manje pare nego da "odrađujem" moje radne zadatke i maštam o kraju radnog vremena. Za neadekvatno radno mesto potrebna je rehabilitacija koja skupo košta...isplati li se onda prebeći i raditi za platu koja je duplo veća(lepo zvuči)...definitivno se ne isplati(glupo zvuči)..ali TAKO JE!...
Dakle entuzijasti kofu u ruke i izbacujmo vodu iz čamca...

keywords

Miss Cybernaut | 01/03/2009, 02:39

"ostaju u Srbiji" je ključna reč.
Ovaj tihi štrajk poslodavaca i "freeze frame" situacija, budimo realni, nema toliki uticaj na IT. Prvo, zato jer se IT uglavnom ne bavi tajkunima, a drugo zato jer ciljan grupa koja je sada obustavila protok novca nisu srpski mastodonit.

Otpustiti gazde? :lol: Zašto npr. ne bti sam svoj gazda umesto toga?
Odnosno, zašto ne otpustiti Vladu Srbije koju smo MI birali da NAS predstavljaju :) NJIH dakle.

Menadžer je tu da minimizuje rizik i ponaša se tržišno. Ratosiljajte se onih koje se tržište ne tiče (da ne kažem, outsourcujte "stručnjake za krizu") i to bi bilo to.

Konkurencija - kriza - ne znanje

Danijel | 02/03/2009, 00:12

Ne živimo više u industrijskom društvu. Živi bili, već živimo u informatičkom društvu. Shodno tome, normalno je da je konkurencija IT stručnjaka velika, i baš zbog toga, nekima ide dobro, a nekima loše.
S druge strane, IT stručnjaci iz Srbije ne trebaju da se oslanjaju samo na komintente iz Srbije i srpsko tržište uopšte. «Postani globalan pre nego što ti globalizacija dođe glave.»
Htedoh reći, radni čas, plata ili honorar IT stručnjaka u Srbiji je daleko manji od radnog časa, plate ili honorara IT stručnjaka sa Zapada, a toga su svesni i naručioci posla iz zapadnih zemalja. Zato su nam i česte mušterije (ako niste znali, i ne samo iz IT oblasti). Plaćaju na vreme. Plaćaju u celosti. Neki IT stručnjaci su čak prestali da rade za komintente iz Srbije, i što je najbitnije ostali su da žive u Srbiji.

Što se tiče nagomilanih zaliha i SEK...
Da su znali za metode upravljanja zalihama, magacini im sada ne bi bili puni.
Ako znaju za upravljanje kriznim situacijama, «isplivaće», ako ne znaju, «potonuće», ili će imati ludačku sreću.
Ovo je tematika koja se provlači kroz mnoge blogove. Definitivno je da imamo veliki broj generalnih direktora koji nemaju ni osnovno znanje teorije menadžmenta.

A sada i da odgovorim na pitanje: Da li treba otpustiti gazde?
Da. Treba ih otpustiti u nekom smislu, a to sam formulisao ovako: «Jeste da si vlasnik preduzeća, ali to što si vlasnik ne znači da si dobar menadžer. Povuci se i dovedi čoveka koji ima osobine, znanja i sposobnosti da vodi ovaj poslovni sistem».

Otpustanje gazdi

Slobodan Nikolic | 03/03/2009, 23:26

Samo jedna osoba moze otpustiti sve zaposlene, od cistacice do direktora.
To je kupac, onoga trenutka kada odluci da kupuje na drugom mestu...

 
Powered by blog.co.yu